Tips Marketing voor bedrijven op Instagram - Social Media Team Made

Tips Marketing voor bedrijven op Instagram

Als je in de verleiding komt om Instagram af te doen als een marketingtool omdat het begon als een app voor het delen van mobiele foto’s, doe dat dan niet. De waarheid is dat Instagram-marketing in opkomst is en dat de bedrijven die het gebruiken aanzienlijke voordelen halen uit hun inspanningen daar.

Instagram-statistieken voor bedrijven

Om te beginnen kan het helpen om te begrijpen hoe groot de potentiële beloningen zijn voor het gebruik van Instagram als onderdeel van je marketingmix.

  • Vanaf eind 2016/begin 2017 heeft Instagram meer dan 600.000 actieve maandelijkse gebruikers. 400.000 van hen bezoeken de site dagelijks.
  • In 2016 gebruikte 48,8% van alle bedrijven Instagram voor marketingdoeleinden, een aantal dat naar verwachting eind 2017 met bijna 50% zal toenemen.
  • Merken die Instagram gebruiken voor marketing posten gemiddeld 4,9 keer per week.
  • 75% van alle Instagram-gebruikers onderneemt actie – zoals een website bezoeken, op een link klikken of een aankoop doen – na het bekijken van Instagram-marketingberichten.
  • Berichten die ten minste één hashtag bevatten, presteren 12,6% beter dan berichten zonder hashtags.

Het lijdt geen twijfel dat marketing met Instagram een ​​manier biedt voor bedrijven om in contact te komen met bestaande en potentiële klanten. De hoge mate van betrokkenheid maakt Instagram bijzonder effectief voor bedrijven om consumenten rechtstreeks te bereiken.

 

Aan de slag op Instagram

Wil je aan de slag op Instagram? Hier is een snelle checklist om u op weg te helpen.

  1. Download de Instagram-app op een mobiel apparaat. Hoewel je Instagram op een computer kunt bekijken, heb je een mobiel apparaat nodig om inhoud te uploaden. Je kunt het downloaden van de Apple App Store, Google Play of de Windows App Store.
  2. Tik op “Aanmelden” om uw e-mailadres in te voeren, of gebruik Facebook om u aan te melden.
  3. Kies een profielfoto. Zorg ervoor dat u een schone en opvallende afbeelding kiest die er goed uitziet als miniatuur.
  4. Maak je biografie compleet. Je hebt slechts 150 tekens, dus misschien wil je gebruik maken van de verticale opmaakoptie en opsommingstekens (of emoji) gebruiken om te beschrijven wie je bent en wat je doet. Zorg ervoor dat u de URL van uw website opneemt, aangezien dit de enige plaats is waar u een klikbare link kunt opnemen.

Zodra je deze vier eenvoudige stappen hebt voltooid, ben je ingesteld en klaar om te beginnen met marketing met Instagram.

Volgers opbouwen

De volgende stap is om een ​​aanhang op te bouwen. Hier zijn een paar ideeën om u daarbij te helpen.

  • Voeg een Instagram-volgknop toe aan je website en blog
  • Deel een link naar uw Instagram-feed op Facebook, Twitter en andere sociale-mediasites die u voor marketing gebruikt
  • Reageer op Instagram-berichten die worden gedeeld door influencers in jouw branche of zelfs door je fans
  • Organiseer een wedstrijd of promotie en maak van het delen van je bericht een criterium voor deelname
  • Deel je Instagram-berichten op Facebook
  • Reageer op berichten die door andere lokale bedrijven zijn gedeeld

Het belangrijkste dat u moet doen om een ​​aanhang op te bouwen, is uw zichtbaarheid vergroten. Mensen weten misschien niet dat je op Instagram zit. Maar als u regelmatig inhoud deelt, relevant houdt en commentaar geeft waar dat nodig is, zullen mensen u vinden.

Hoe hashtags effectief te gebruiken

Net als Twitter staat Instagram het gebruik van hashtags toe om gebruikers te helpen relevante inhoud te vinden. Hashtag-gebruik is echt een kunstvorm en het is belangrijk voor bedrijven die op Instagram adverteren om hashtags verstandig te gebruiken. Hier zijn enkele aanwijzingen die u kunnen helpen.

  1. Doe mee aan community-evenementen zoals #ThrowbackThursday of #ManicMonday om deel uit te maken van de Instagram-community. Een voorbeeld van een zakelijke terugkeer kan een vroeg prototype zijn van een van uw kenmerkende producten of een opname van uw grootse opening.
  2. Maak een merk-hashtag om op al je berichten te gebruiken. Sommige bedrijven gebruiken de naam van hun merk gewoon als hashtag, maar wees niet bang om er creatief mee om te gaan. Een voorbeeld komt van snoepbedrijf Kit Kat, die de hashtag #HaveABreak op al hun berichten gebruikt.
  3. U kunt foto’s en inhoud die bijzonder belangrijk voor u zijn, markeren door deze te taggen met hashtags #PicOfTheDay of #PhotoOfTheDay.

Het is ook een goed idee om campagnespecifieke hashtags te maken voor speciale promoties en prijsvragen. Als je bijvoorbeeld een wedstrijd wilt sponsoren waarbij je volgers wordt gevraagd om foto’s van zichzelf te maken met je producten, kun je een speciale hashtag maken waarmee je de inzendingen kunt volgen – en zodat je fans alle inzendingen gemakkelijk kunnen bekijken.

Nog een laatste opmerking: misschien wilt u trending hashtags bekijken en gebruiken, maar wees voorzichtig. Het is gemakkelijk om ongevoelig over te komen als je bepaalde hashtags probeert te gebruiken om je producten te promoten. Je kunt bijvoorbeeld op 11 september zeker een patriottische foto met de #NeverForget-hashtag plaatsen, maar het zou een vergissing zijn om te proberen zo’n post over je product te maken.

Instagramverhalen voor marketing

In de nazomer van 2016 heeft Instagram een ​​nieuwe functie toegevoegd die ideaal is voor marketing: Instagram Stories. Het is vergelijkbaar met een functie op Snapchat waarmee gebruikers inhoud (in dit geval afbeeldingen of video’s) kunnen toevoegen die slechts 24 uur duren. De inhoud verschijnt niet op je reguliere Instagram-feed, maar het maken van een verhaal kan een effectieve manier zijn om contact te maken met je volgers.

  • Op dit moment lijken Stories prioriteit te krijgen, waardoor bedrijven de algoritmen van Instagram kunnen ‘verslaan’ en contact kunnen maken met een aanzienlijk percentage van hun volgers.
  • Stories kunnen worden gebruikt om de ontwikkeling van een product te laten zien, je volgers een kijkje achter de schermen van je bedrijf te geven of verslag te doen van een live evenement.
  • Op Stories kan niet regelmatig worden gereageerd, maar je kunt de mensen die je verhaal bekijken, aanmoedigen om je een direct bericht te sturen om een ​​vraag te stellen of hen aanmoedigen om de link in je bio te bezoeken.
  • Je kunt een enkele afbeelding uit je verhaal kiezen en deze op je normale feed plaatsen om verkeer naar je verhaal te trekken.

Instagram-verhalen bieden een leuke en unieke manier om volgers te betrekken en verkeer naar uw website te leiden. Veel bedrijven moeten Instagram Story nog gebruiken als onderdeel van hun marketingstrategie, maar je kunt een early adopter zijn en nu meteen de vruchten plukken.

 

Conclusie

Instagram is misschien begonnen als een leuke mobiele app, maar het is uitgegroeid tot een uiterst waardevolle en krachtige marketingtool voor bedrijven die weten hoe ze het moeten gebruiken. Als je een aantrekkelijk profiel maakt, hashtags op de juiste manier gebruikt en profiteert van nieuwe opties zoals Instagram Stories, kun je Instagram gebruiken om naamsbekendheid op te bouwen en nieuwe klanten aan te trekken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top