Haal jij het maximale uit je social media pagina’s? Sites zoals Facebook en Twitter zijn een geweldige manier om met huidige klanten om te gaan, maar als je ze goed behandelt, kunnen ze ook een geweldige bron van nieuwe leads zijn. Veel lokale bedrijven gebruiken sociale media niet goed om leads te genereren, omdat ze niet zeker weten hoe ze dit moeten aanpakken. Laten we het daarom hebben over enkele manieren waarop u sociale media kunt gebruiken om gekwalificeerde leads voor uw bedrijf te krijgen.
Strategie #1: Vul je profielen volledig in
Veel eigenaren van kleine bedrijven slaan de stap van het invullen van een profiel over, maar dat is een vergissing. Neem de tijd om de volledige naam, het adres en het telefoonnummer van uw bedrijf in te vullen, een korte beschrijving te geven en terug te linken naar uw website. Kies een pakkende profielfoto en omslagfoto. Hoe completer uw profiel, hoe aantrekkelijker het zal zijn voor potentiële klanten.
Strategie #2: koppel je posts op sociale media aan bestemmingspagina’s, niet aan je startpagina
Als je iets plaatst om mensen een bepaald product te laten kopen, zorg er dan voor dat je er rechtstreeks naar linkt. Potentiële leads hoeven niet te raden wat u wilt dat ze doen. Wanneer u ze rechtstreeks naar een pagina stuurt – vooral een pagina waarvoor ze zich moeten aanmelden om de inhoud te zien – vergroot u de kans dat ze zullen converteren aanzienlijk. Zorg er ook voor dat elke pagina uw naam en adres heeft en dat u gemakkelijk contact met u kunt opnemen.
Strategie #3: Sponsor een wedstrijd
Dit is een behoorlijk populaire strategie die al een tijdje bestaat, maar het is de moeite waard om op te nemen omdat het zo effectief is. Mensen die u al op sociale media volgen, zijn hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd in alles wat u weggeeft. U kunt uw bekendheid maximaliseren door één vermelding aan te bieden aan mensen die de post leuk vinden en een tweede vermelding aan degenen die deze delen. Uw meest loyale klanten zullen altijd bereid zijn om te delen, en de gedeelde post zal uw bedrijf voor een heel nieuw publiek brengen, van wie velen ook lokaal zullen zijn.
Strategie #4: Gebruik een Twitter-kaart of vastgezette Facebook-notitie om leads aan te trekken
Een nadeel van het gebruik van sociale media is dat inhoud heel snel omslaat. Dat betekent dat een call-to-action die u plaatst gemakkelijk verloren kan gaan in de shuffle – tenzij u deze vastzet. Met Facebook kun je een notitie schrijven en deze bovenaan je pagina vastpinnen. Evenzo kunt u met Twitter een Twitter-kaart maken met relevante informatie en deze bovenaan uw profiel vastzetten. Het voordeel van vastzetten is dat uw inhoud zo lang als u wilt op een goed zichtbare locatie blijft, waardoor het aantal bezoeken aan uw website – en ook het aantal bezoeken aan uw bedrijf – toeneemt.
Strategie #5: Sponsor een Google Hangout met lokale klanten
Een van de lastigste dingen om mensen ertoe te brengen bij u te kopen, is het overwinnen van de bezwaren die ze in hun hoofd horen. Als u de kans krijgt om rechtstreeks met hen te praten, kunt u die zorgen gemakkelijk wegnemen. Een Google Hangout is een leuke manier om dat te bereiken. Stel een tijd in voor de Google Hangout met uw Google+ of Google Mijn Bedrijf-account. Je Hangout kan een rondetafelgesprek zijn met potentiële klanten of zelfs een live Q&A met mensen online. Het voordeel van live online evenementen zoals deze is dat je rechtstreeks met klanten kunt communiceren en ook de Hangout kunt posten voor mensen die er niet bij konden zijn om later te bekijken.
Strategie #6: gebruik geografische targeting voor uw advertenties op sociale media
Adverteren op sociale media is een kosteneffectieve optie voor lokale bedrijven. Een van de beste redenen om te investeren in betaalde advertenties op sociale media is dat u uw advertenties gemakkelijk kunt targeten op de mensen in uw geografische gebied die geïnteresseerd zijn in uw producten.
Het voordeel van deze vorm van targeting is dat je niet hoeft te betalen voor clicks en leads die niet relevant zijn. Uw advertentie wordt alleen gezien door mensen die zich in uw regio bevinden. Op Facebook heb je ook de mogelijkheid om een bericht te sponsoren en je volgers en hun volgers te targeten. De geografische targeting zal niet zo strak zijn als bij locatietargeting, maar de kans is groot dat een hoog percentage van de vrienden van uw volgers zich ook in uw regio bevindt.
Strategie #7: gebruik fluistercodes om meer bezoekers naar uw winkel te trekken
Wanneer u een fysieke winkel heeft, kan het lastig zijn om erachter te komen wie reageert op uw marketinginspanningen op sociale media. Een manier om uw ROI bij te houden, is door een “fluistercode” naar uw volgers te sturen. Een fluistercode is in feite een mondelinge coupon. In plaats van een streepjescode te sturen die moet worden gescand, geeft u klanten een woord of zin om te fluisteren in ruil voor een gratis geschenk.
Het voordeel van fluistercodes is dat u uw campagnes op sociale media kunt volgen om erachter te komen of ze werken. De kans is groot dat elke klant die naar uw winkel komt in de verwachting iets gratis te krijgen, uiteindelijk meer zal kopen dan ze anders zouden hebben gedaan.
Strategie #8: Gebruik sociale media om evenementen en optredens te promoten
Lokale mensen komen naar lokale evenementen. Als uw bedrijf een plaatselijk evenement sponsort, of als u regelmatig op een boerenmarkt verkoopt, gebruik dan sociale media om het woord te verspreiden. Je kunt mensen herinneren aan de openingstijden, ze laten weten wat je gaat verkopen of ze zelfs uitnodigen om langs te komen voor een gratis monster.
Een verwante pro-tip is om te communiceren met andere lokale bedrijven en manieren te vinden om uw producten te promoten. Als we het voorbeeld van de boerenmarkt opnieuw gebruiken, kan een lokale bakker een team met een creamery taggen om mensen zowel brood als boter te laten kopen. Als ieder van jullie zowel je eigen product als dat van de ander promoot, kun je het verkeer op de dag van het evenement vergroten – en mogelijk ook nieuwe volgers op sociale media krijgen!
Strategie #9: gebruik de functie ‘Nu bellen’ van Facebook om mobiele gebruikers te targeten
Wanneer u adverteert op Facebook, heeft u de keuze om mobiele gebruikers te targeten door een knop ‘Nu bellen’ op te nemen in uw advertentie. Met de knop kunnen mobiele gebruikers u rechtstreeks bellen door de knop aan te raken in plaats van uw nummer op te hoeven zoeken en in te toetsen. Het is een geweldige manier om contact aan te moedigen – en je de mogelijkheid te geven om direct een lead te pitchen.
Strategieën voor sociale media kunnen van bedrijf tot bedrijf verschillen, maar met de strategieën die hier worden vermeld, kunt u het meeste halen uit de tijd en moeite die u in uw campagnes voor sociale media steekt.