Het hebben van een goede zoekrangschikking is net zo belangrijk als het krijgen van een reeks klanten in uw bedrijf. Als u niet bekend bent met de invloed van sociale media op uw zoekresultaten, lees dan verder.
Waar zoekmachines naar zoeken
Ten eerste moet je begrijpen waar zoekmachines naar zoeken, zodat je kunt zien hoe sociale media de zoekresultaten beïnvloeden. Bijvoorbeeld de autoriteit van je tweets, hoeveel +1’s je URL krijgt, hoeveel Facebook Likes en shares je URL krijgt en hoeveel tweets en retweets je URL krijgt.
Elke keer dat iemand op sociale media uw lokale bedrijf vermeldt, helpt dit om uw positie in de zoekresultaten te verbeteren. Hoe groot je volgers zijn en hoeveel engagement je sociale posts krijgen, spelen hierbij ook een rol. Hier is een voorbeeld:
Luigi’s Italian Restaurant in New York City kreeg een tweet van een lokale krant over zijn heerlijke gerechten. Die tweet werd vervolgens 400 keer als favoriet gemarkeerd en 50 keer geretweet. Zowel het Twitter-handvat van de krant als Luigi krijgen hiervoor activiteit. Omdat Luigi’s hun URL aan hun account op Twitter had gekoppeld, kon hun website een hogere positie in zoekmachines krijgen.
Hoe dit lokale bedrijven kan helpen
Betrokkenheid bij sociale-medianetwerken kan uw ranking helpen verbeteren, zelfs voor zoekwoorden waarvoor het anders moeilijk is om hoog te scoren (die algemeen zijn). Het werkt echter het beste met degenen die weinig concurrentie hebben. Dus als het trefwoord dat voor buzz op sociale media zorgt, ‘Italiaans eten’ is, zou je uiteindelijk hoog kunnen scoren voor dat zoekwoord. Lokale bedrijven kunnen hiervan profiteren omdat het hen helpt de zoekpositie van hun bedrijf te verbeteren voor die algemene, maar noodzakelijke zoekwoorden.
Wanneer u inhoud deelt, zorg er dan voor dat u zoekwoorden met weinig concurrentie opneemt, zoals “Authentiek Italiaans eten in New York”, zodat wanneer het sociale buzz krijgt, het uw positie in zoekmachines kan verbeteren. Hoe meer inhoud u vanaf uw website deelt op sociale media, hoe beter uw site zal scoren, wat betekent dat er meer verkeer voor uw website wordt gegenereerd.
Hoe u uw SEO kunt optimaliseren
Voordat u begint met uw SEO-campagne voor sociale media, moet u kijken hoe u het tot nu toe doet. U kunt dit controleren door naar LocalVox te gaan, een gratis tool. Zorg ervoor dat u weet op welke zoekwoorden u bovenaan moet staan. U kunt LocalCast gebruiken, een SEO-tool waarmee u uw positie kunt volgen en zoekwoorden kunt vinden die u kunt gebruiken om uw website en posts op sociale media te optimaliseren.
Een beter inzicht en begrip van uw sociale signalen en hun impact
U weet dus dat hoe meer actie u op sociale media krijgt, hoe beter uw zoekresultaten worden. Laten we nu eens kijken hoe dit precies werkt voor de verschillende sociale-medianetwerken:
- Google Business Profile:
Hoewel het Google bedrijfsprofiel nog in de kinderschoenen staat, heeft het wel een hele voorgeschiedenis. Van Google Plus naar Google My Business en nu Google Business Profile. Vergeleken met Twitter en Facebook hanteert het een andere invalshoek, maar het heeft een grote impact gehad op sociale inhoud. Hoe het werkt? Bedrijven over de hele wereld zetten hun profiel op Google. De Google geeft al die ondernemers en bedrijven weer op Google Maps. Hiermee neemt Google direct de plaats in van ’s werelds grootste directory site. Of de grootste bedrijvengids ter wereld. Vergeet de gouden gids… Dit is de toekomst voor bedrijven. - Facebook:
Er zijn meer dan 2,5 Miljard mensen die Facebook gebruiken, waardoor het het ideale platform is om je zoekresultaten te verbeteren. Er zijn onderzoeken die aantonen dat Facebook eigenlijk meer invloed heeft op je zoekresultaten dan Twitter of Google Business Profile (iets om rekening mee te houden). Dus hoe meer shares en likes je berichten ontvangen, hoe beter je rankings het zullen doen. Het aantal reacties dat je ontvangt helpt ook. Sterker nog, als je veel vind-ik-leuks, shares en reacties krijgt, verhoogt dit je ranking aanzienlijk. - Twitter:
Met ongeveer 1,3 miljard gebruikers verhogen Twitter-berichten de ranglijst… De factoren die u kunnen helpen bij uw zoekresultaten, zijn onder meer de autoriteit van uw volgers, vermeldingen en retweets; hoeveel volgers, vermeldingen en retweets je hebt; en de snelheid en intensiteit van uw tweets en retweets in de loop van de tijd.
Er zijn andere sociale-mediasites die u kunt gebruiken, zoals Pinterest, StumbleUpon, Reddit, FourSquare en Digg. Dit zijn de factoren die een rol spelen om hoger gerangschikt te worden met behulp van deze sites:
- Pinterest: hoeveel pins, re-pins en reacties je ontvangt, en de groeisnelheid van die pins en re-pins.
- FourSquare: hoeveel check-ins en de spreidingssnelheid van die check-ins.
- Reddit, Digg en StumbleUpon: hoeveel upvotes en opmerkingen je ontvangt.
Linkbuilding met behulp van sociale media
Linkbuilding is geen nieuw concept en is vandaag de dag nog net zo waardevol als 10 jaar geleden. Het is echter veel gemakkelijker gemaakt dankzij sociale medianetwerken. In het verleden probeerden mensen linkbuilding met black hat-tactieken, zoals het achterlaten van spamachtige reacties op forums en blogs. Vandaag de dag kunt u linkbuilding implementeren in uw social media-strategie. U kunt bijvoorbeeld links naar waardevolle inhoud van uw blog opnemen in de berichten op sociale media die u indient.
Verhoog uw positie op Google door gebruik te maken van sociale media
Er zijn veel voordelen die lokale bedrijven kunnen genieten van sociale media-accounts. Ze kunnen een autoriteit worden, meer volgers krijgen, netwerken met influencers en inkomend verkeer stimuleren met behulp van linkbuilding en organische zoekresultaten. Sociale media hebben een groot effect op de manier waarop we vandaag de dag zaken doen en als u het op de juiste manier gebruikt, kunt u het klantenbestand voor uw lokale bedrijf gestaag uitbreiden.